Aktualności

18.04.2013

Nasuwanie wiaduktu na Trasie Górna

Na budowie Trasy Górna trwa niezwykle skomplikowane technicznie i operacyjnie przedsięwzięcie, polegające na poprzecznym nasunięciu wiaduktu kolejowego na wcześniej wykonane podpory.

Nigdy wcześniej w Polsce nie nasuwano tak długiego obiektu w tak krótkim czasie zamknięcia torów. Nigdy też nie stosowano takiej technologii. Polskie czy europejskie realizacje dotyczyły obiektów krótszych, mniej masywnych lub o znacznie dłuższym czasie samego procesu nasuwania.

Gotowy siedmioprzęsłowy obiekt o długości 141 m, szerokości 13 m i wadze 7 tys. ton, wyposażony w torowisko kolejowe, został wybudowany przez Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź S.A. w ciągu 8 miesięcy, równolegle do cały czas czynnej linii kolejowej z Łodzi Kaliskiej do Łodzi Chojny. Wiadukt spoczywa na specjalnych torach ślizgowych i jest gotowy do nasunięcia.

W tym samym czasie, również wzdłuż torów przy czynnym ruchu pociągów, zostały wybudowane podpory w specjalnych konstrukcjach ze stalowych ścianek szczelnych.

Technologia montażu wiaduktu została dobrana w taki sposób, by do minimum ograniczyć zamknięcia w ruchu pociągów.

Ewenementem na skalę europejską jest czas realizacji całego przedsięwzięcia. Licząc od przejazdu ostatniego pociągu po istniejącym torowisku do przejazdu pierwszego pociągu po nasunięciu wiaduktu firma Mosty-Łódź S.A., na realizację zadania ma tylko 68 godzin (od godz. 8 rano w piątek 19 kwietnia do godz. 4 rano w poniedziałek 22 kwietnia). W tym czasie zostanie rozebrane istniejące torowisko wraz z nasypem kolejowym, przedłużone tory ślizgowe, nasunięty wiadukt w docelowe położenie (ta część operacji będzie trwała nie więcej niż 8 godzin i rozpocznie się w sobotę 20 kwietnia ok. godz. 8), oraz odtworzone torowisko kolejowe.

Ze względu na sztywny, zaplanowany z dużym wyprzedzeniem, termin zamknięcia torów, wszystkie prace przy wykonywaniu wiaduktu, podpór i ślizgów do nasuwania, były wykonywane przy zastosowaniu bardzo zaawansowanych technologicznie metod.

informacje wprowadził(a): (18.04.2013) | Ilość odsłon: 5588 | rejestr zmian