Aktualności

06.12.2013

Prawda o trasie WZ

W związku z pojawiającymi się ostatnio informacjami o rzekomo możliwym przeciekaniu tunelu na przebudowywanej trasie WZ, niby-sensacyjnymi doniesieniami o przystanku przesiadkowym centrum oraz wynurzeniami byłego inżyniera kontraktu - wyjaśniamy, że:
- Pseudorewelacje, które artykułował były inżynier kontraktu podczas czwartkowych obrad doraźnej komisji transportowej RM nie mają żadnego potwierdzenia w rzeczywistości. Merytoryczna prawda jest taka, że o dstąpiliśmy od umowy z inżynierem kontraktu, ponieważ nie wywiązywał się ze swoich obowiązków nadzorowania prac budowlanych i dotrzymywania terminów w przypadku dokumentacji projektowej.
- Były inżynier kontraktu sam przyznał, ze nic nie robi na etapie projektowym bo „jest tego za dużo” (mimo że przecież było to przedmiotem postępowania) nie ma odpowiedniego zaplecza, po czym zaproponował aneks zmniejszający zakres czynności. A to pozbawiłoby zamawiającego możliwości profesjonalnej weryfikacji dokumentacji i mogło narazić na straty.
- ZDiT wystawił notę obciążeniową w wysokości 10 proc. wynagrodzenia tytułem kary za odstąpienie od umowy (ok. 240 tys. zł).
- Poszukujemy następcy inżyniera kontraktu, prowadząc tzw. negocjacje bez ogłoszenia. Inżynier wybrany podczas negocjacji będzie sprawować nadzór nad obecnym odcinkiem. Rozmowy potrwają ok. dwóch tygodni. Do tego czasu inżyniera kontraktu zastępuje zespół inspektorów ZDiT. Nie powoduje to żadnego opóźnienia prac. Kolejny przetarg na inżyniera kontraktu ogłosimy przy realizacji kolejnych etapów modernizacji trasy WZ.
- Nie ma żadnego zagrożenia zalania tunelu. W projekcie przewidziany jest system odwodnienia i drenażu płyty dennej oraz odpowiedniego uszczelnienia ścian bocznych.
- W przypadku tej inwestycji nie ma technologicznej potrzeby wykonywania tzw. izolacji ciężkiej używanej przy budowie tuneli biegnących pod stałym naporem wody np. podmorskich. Dokładnie takie same rozwiązania jak na trasie WZ stosowane są na trasie Górna, na dworcu Fabrycznym i na wielu budowach w Polsce i za granicą.
- To nieprawda, że przebudowa trasy W-Z prowadzona jest bez projektów wykonawczych. Zatwierdzony projekt budowlany – a taki wykonawca ma - zgodnie z przepisami jest wystarczającym dokumentem, by prowadzić prace.
- Dach przystanku przesiadkowego centrum wykonany zostanie nie - jak napisała jedna z gazet - „z folii”, lecz specjalnej membrany hi-tech. Takiej samej, jaka pokrywa choćby dachy olbrzymich stadionów (np. Alianz Arena w Monachium, Olimpijski w Pekinie) czy dach dworca głównego w Mediolanie. To materiał supersolidny, wytrzyma każde obciążenie. Ma lepsze parametry niż szkło, jest dużo bezpieczniejszy dla znajdujących się pod nią osób i ma specjalny system odśnieżania i odprowadzania wody. Tej konstrukcji nic nie zagrozi.
- Nie ma żadnych przesłanek, by twierdzić, że zagrożone jest dofinansowanie projektu z funduszy unijnych. Umowa powinna zostać podpisana do połowy grudnia.

informacje wprowadził(a): (06.12.2013) | Ilość odsłon: 5585 | rejestr zmian