Aktualności

23.12.2013

332 mln zł z UE na trasę WZ

Miasto Łódź podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie przebudowy trasy WZ. Dostaniemy z UE 332 mln zł. Całkowita wartość inwestycji to 628,4 mln zł, a więc fundusze europejskie zapewnią pokrycie niemal 53 proc. kosztów.
Celem przebudowy trasy WZ jest poprawa warunków dostępności do centrum miasta transportem publicznym w relacji wschód – zachód, przewidziano wykorzystanie istniejącego odcinka linii tramwajowej od pętli na al. Wyszyńskiego do pętli na ul. Rokicińskiej przy ul. Augustów w osiedlu Widzew-Wschód - z przedłużeniem po nowej trasie ul. Rokicińską do Hetmańskiej i dalej do zakładu Della.
Dla możliwości stworzenia centrum przesiadkowego ŁTR-WZ przewidziano budowę odcinków jezdni równoległych do torów w dolnym poziomie, w tunelach oraz w murach oporowych. Są to odcinki al. Mickiewicza i al. Piłsudskiego od rejonu ul. Wólczańskiej do ul. Sienkiewicza o długości ok. 1020m. Najdłuższe odcinki jezdni w tunelu nie przekraczają długości 260m.
Na odcinku centrum przesiadkowego w al. Mickiewicza między al. Kościuszki a ul.Piotrkowską oprócz 24 tramwajów z trasy WZ kursować będzie 30 tramwajów z trasy ŁTR czyli łącznie maksymalnie do 54 tramwajów na godzinę w jednym kierunku.
W wyniku realizacji projektu powstanie nowoczesna infrastruktura tramwajowa:
· linia tramwajowa wraz z siecią trakcyjną, układem zasilania, sterowaniem i zasilaniem zwrotnic o łącznej długości 17,2 km, w tym odcinek nowej linii od pętli Augustów do pętli przy al. Ofiar Terroryzmu 11 Września o długości 4,1 km;
· nowa sieć trakcyjna na całej trasie;
· nowe perony przystankowe i wiaty na przystankach, poprawiające bezpieczeństwo oraz standard obsługi pasażerów, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych;
· zintegrowane węzły przesiadkowe (dworzec Łódź Kaliska, Piotrkowska Centrum,  okolice dworca Łódź Widzew).
· nowe przystanki na całej trasie.
· zintegrowane przystanki tramwajowo- autobusowe.
· oświetlenie na całej trasie - na przystankach i uliczne.
Powstanie nowoczesny system sterowania ruchem, który obejmie ponad 200 skrzyzowań. Przewidziano zamontowanie 10 tablic informacyjnych dla kierowców, kilkudziesięciu tablic informacji pasażerskiej na przystankach oraz uruchomienie mobilnego systemu informacyjnego.
Nowa trasa WZ da następujące rezultaty dla miejskiego systemu transportu publicznego:
- wzrost liczby pasażerów;
- wzrost przewozów na skutek modernizacji infrastruktury i wprowadzenia systemów sterowania ruchem;
- podniesienie przychodów ze świadczenia usług przewozowych;
- zmniejszenie natężeń ruchu samochodowego w części śródmiejskiej;
- zmniejszenie strat czasu pasażerów;
- zwiększenie atrakcyjności poprzez większy komfort jazdy;
- zwiększenie strategicznych relacji w mieście (zintegrowane punkty przesiadkowe);
- poprawa płynności komunikacji, zastosowanie sprawnego systemu zarządzania ruchem;
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu;
- oszczędność energii elektrycznej;

informacje wprowadził(a): (23.12.2013) | Ilość odsłon: 4877 | rejestr zmian