Aktualności

28.02.2012

Trasa Górna - informacja dla mieszkańca

Trasa Górna to w ostatnich latach najważniejsza inwestycja drogowa w Łodzi.

Mapa >>>

Będzie to nowa droga w sieci dróg publicznych Miasta, łącząca istniejącą Al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek drogi krajowej Nr 1. Inwestycja ta znacząco skróci przebieg drogi krajowej przez Miasto, wyprowadzając dużą część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części jego centrum. Inwestycja podzielona została na dwa etapy: etap I - obejmie 2 km odcinek od ul. Paradnej do ul. Rzgowskiej, a etap II 2,4 km odcinek od ul. Pabianickiej do ul. Paradnej, przy czy oba etapy realizowane będą jednocześnie.

W ramach inwestycji zbudowane zostaną jezdnie o łącznej powierzchni ok. 174.000 m2, z czego 136 000 m2 stanowić będą jezdnie główne. Powstanie również kilka dużych obiektów inżynierskich tworzących m.in. trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską oraz dwupoziomowe skrzyżowania Trasy Górna z ul. Pabianicką, przebiegającą w pobliżu linią kolejową oraz projektowaną w przyszłości Trasą Śląską.

Trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską tworzyć będą: przebiegający na poziomie -1 główny ślad Trasy Górna, która w przyszłości skierowana zostanie do planowanego węzła autostrady A1, zlokalizowane na poziomie 0, w znacznej części na wiaduktach drogowych, skrzyżowanie ul. Rzgowskiej z Trasą Górna, oraz przebiegająca na poziomie +1 estakada łączącą ul. Rzgowską z Trasą Górna. Przebieg Trasy pod skrzyżowaniem z ul. Rzgowską będzie posiadał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Estakada na poziomie +1 prowadzić będzie jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu.

Zaprojektowane jako dwupoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Pabianicką tworzą: główny ślad ciągu al. Włókniarzy - Trasa Górna, zlokalizowany na poziomie -1 pod wiaduktami w ciągu ul. Pabianickiej, oraz skrzyżowanie ul. Pabianickiej z Trasą Górna, będące na poziomie 0, gdzie również odbywać się będzie całość ruchu rowerowego i pieszego. Parametry Trasy Górna pod ul. Pabianicką to dwie jezdnie szerokości po 7 m, dla dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.

Trasa Górna przeprowadzona zostanie również pod wiaduktami w ciągu linii kolejowej oraz pod wiaduktami projektowanej Trasy Śląskiej. Przebieg Trasy zaprojektowany został w tym miejscu jako czterojezdniowy, z czego dwie wewnętrzne stanowić będą jezdnie główne. Przewidziano również włączenie Trasy Śląskiej w Trasę Górną.

Całość inwestycji, poza jezdniami z chodnikami i ścieżkami rowerowymi oraz obiektami inżynierskimi, to również ogromny zakres robót ziemnych, przebudowa kilkuset kolizji z infrastrukturą podziemną, rozbiórka istniejących budynków i obiektów, budowa infrastruktury kanalizacyjnej, oświetleniowej, budowa pętli autobusowej, budowa sygnalizacji świetlnych, ekranów akustycznych i innych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz wyposażenia drogi.

Koszt całej inwestycji to 425,2 mln zł. Z uwagi na to, że projekt znalazł się na liście projektów kluczowych przyznane zostały na jego realizacje fundusze unijne w wysokości blisko 50 procent wartości inwestycji. Środki unijne pochodzą z Ministerstwa Infrastruktury - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Przewidujemy, że pierwsze samochody pojadą dwujezdniową Trasą Górna z końcem 2013 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Mosty Łódź.

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi łącznie przekazał już wykonawcy inwestycji pod budowę Trasy Górna - około 370 działek (grunt pod inwestycję). (16.02.2012 r.)

Harmonogram prac na najbliższy okres:

  • przygotowanie placu budowy
  • rozbiórka i rekultywacja terenu
  • wycinka drzew
  • budowa i przebudowa infrastruktury kolidującej



Informacja od Wykonawcy Inwestycji z dnia 16.02.2012 r.:

Wycinka drzew prowadzona jest od 06.02.2012. Do tej pory wykonano 60% zakresu wycinki bez karczowania.

Drzewa wycięto w rejonach:

  1. Ustronna-Demokratyczna
  2. Pabianicka-Galileusza
  3. Rzgowska
  4. Faszynowa
  5. Józefów



Wykonawca rozpoczyna roboty na obiekcie WD-7 (estakada nad Rzgowską). Budowane jest zaplecze budowy obiektu, w najbliższych dniach będą prowadzone roboty fundamentowe. (28.02.2012 r.)


Galeria foto

informacje wprowadził(a): (28.02.2012) | Ilość odsłon: 3933 | rejestr zmian